Irina Laaja

Jag heter Irina Laaja och jag arbetar främst med textil, skulptur och teckning, men försöker att inte begränsa mig för mycket, utan istället bejaka experiment och utmanande.
Kroppen är nästan alltid närvarande i mitt arbete; dels kroppens fysiska former, men även kroppsuppfattningar, kroppsliga upplevelser och förhållandet mellan ”kroppen” och jag:et.
Kroppens komplexitet och signifikation fascinerar mig; hur något som egentligen är så konkret och självklart också är så krångligt och svårt. Hur syner på, och definitioner av, sexualitet, normalitet och obscenitet etc vävts in mellan och genom våran fysik och vårat undermedvetna.
I mitt arbete strävar jag efter det där underliga, nästan obehagliga, som består av både smärta och humor, ångest och extas, förakt och förlåtelse; något lite osäkert och obekvämt, men som inte ber om ursäkt för sig.

Jag tycker om regelbundna stygn och när sömmar möts. Och tuschpennor. Och siffran sju, jag måste alltid inkludera siffran sju på något sätt.

Instagram: @irina.laaja
https://irinalaaja.com

Jag läste treårigt Designprogram på Gymnasiet med inriktning textil, ett år Mönsterkonstruktion och Sömnad på Tillskärarakademin Göteborg, Kandidatexamen i Konstvetenskap från Uppsala Universitet och senast en Masterexamen i Fri Konst från Umeå Konsthögskola med examen 2020.
Jag har tidigare arbetat med Kläddesign, men övergick till att arbeta med konst runt 2015; både textil men även andra material.
Jag arbetar även med teckning och det är något som följt med mig under alla år.

När jag arbetar med textil och skulptur är processen ofta ett pendlande mellan plågsamt och tillfredsställande. Jag är intresserad av långsamma processer. Jag tycker om repetitiva, tvångsmässiga arbetsprocesser som sätter mig i nästan meditativt tillstånd, och jag använder mig ofta av traditionella hantverkstekniker som virkning, vävning och handbroderi. Jag tycker om hur det tillåter mig att spendera tid med föremålet; att med och genom min kropp långsamt bygga upp något tillåter mig att bilda en relation till det, om än ett ofta ambivalent och emotionellt förhållande.
När jag arbetar med teckning ser processen annorlunda ut; Den är snabbare, mer impulsiv och kanske på något vis mer konkret och direkt.
Jag uppskattar båda arbetsprocesserna, och jag behöver balansen mellan de två.

Eftersom jag arbetar med olika medium är det svårt att nämna ett specifikt uppdrag, men jag är bland annat intresserad av att arbeta mer med illustration, och jag skulle gärna göra offentliga utsmyckningar.

För försäljning av verk, original samt frågor om teknik eller övrigt vänligen kontakta konstnären på info@femart.se